Osveta Franje Kastiljonea

Kažnjavač (The Punisher) je poslednja u nizu Netfliksovih serija zasnovanih na Marvelovim super-herojima. Nakon Daredevil-a, Džesike Džouns, Luka Kejdža, Gvozdene Pesnice (Iron Fist) i Branitelja (ansambl ova četiri junaka), red je došao i na antiheroja i osvetnika, Frenka Kesla (rođen kao Frensis 'Frenk' Kastiljone). Još od svog prvog pojavljivanja u jednom broju Spajdermena Kažnjavač je bio kontroverzan strip junak. Dok je većina heroja u svojoj borbi protiv zla vođena raznolikim etičkim načelima (preovlađuje imperativ da se život ne sme nikome oduzeti bez preke potrebe), Kesl na svom pohodu ne preza od ubistava, otmica i mučenja, ostavljajući za sobom poduži spisak žrtava. Ono što je ovog ratnog veterana i bivšeg pripadnika specijalnih jedinica odvelo na stazu nasilja je ubistvo porodice - žene i dva deteta, od strane pripadnika mafije (mada se detalji o tom sudbonosnom događaju razlikuju u pojedinim adaptacijama).


U Marvelov projekat serija za Netfliks Kesl je uveden u drugoj sezoni Daredevil-a kao gostujući lik pa je, nakon što je pobrao velike simpatije kod gledalaca, odlučeno da dobije sopstveni serijal. Ovog puta Kažnjavača igra Džon Berntal, najružniji od svih glumaca koji su ikad tumačili ovog lika (pre njega su to bili Dolf Lundgren, Tomas Džejn i Rej Stivenson) ali ujedno i neobično vešt u portretisanju mešavine psihotičnosti i ranjivosti usled post-traumatskog stresa koja je za njega karakteristična, kao što se može videti u ovom insertu.


Ono po čemu je Kažnjavač kao lik takođe interesantan je publika kojoj je prvenstveno namenjen. Marvel se u mnogim svojim serijalima pozicionirao kao izdavačka kuća koja je na strani potlačenih i manjina - pogotovo se to vidi u Iks ljudima, mutantima koji su progonjeni od strane društva i vlade i koji predstavljaju neku vrstu kišobrana koja implicitno pokriva sve manjine - homoseksualce i lezbijke (pravoslavnim rečnikom rečeno: muželožnike i antirotkinje), etničke, rasne i verske manjine, pripadnike generacije Iks i sve druge koji se osećaju kao otpadnici i disidenti. Međutim, u slučaju Frenka Kesla priča je drugačija - on je naime najpopularniji kod pripadnika američke policije i vojske, dakle u konzervativnim krugovima u Americi, gde je pravo nošenja oružja svetinja i gde se cene zastava, domovina i porodične vrednosti. Kris Kajl, najuspešniji američki snajperista svih vremena, o kojem je i Klint Istvud snimio film, samo je jedan od mnogih vojnika koji su nosili lobanju - simbol Kažnjavača. Imajući sve to u vidu, može se konstatovati da je Marvelu na prvom mestu ipak profit a da eventualni politički poeni za liberalnost dolaze samo kao bonus i rezultat rada službe za odnose s javnošću.


Kao i ostale Marvelove serije, i ovu krasi realističan pristup što u ovom slučaju nije teško izvesti jer se radi o ljudima koji koriste vatreno oružje, a ne o nindžama ili junacima koji su neranjivi i imaju nadljudsku snagu. Trinaest epizoda prve sezone čine veoma vešto režiran i prezentovan politički triler, sa scenama žestoke akcije i nasilja. Kao junak Kesl je nezaustavljiva mašina koja sa lakoćom ubija veliki broj ljudi a u stanju je da izdrži brojne napore, ranjavanja i mučenja. Premisa iz stripa, po definiciji hiperbolisana i blesava, ovde je predstavljena tako da se ipak može prihvatiti bez preteranog naprezanja gledaočevog osećaja za moguće. Poput ostalih serijala i ovde se koristi jedna boja da u brojnim scenama oslika prirodu serije i njenog glavnog junaka, kroz boju nameštaja, odeće, i drugih elemenata u pozadini. Kod Luka Kejdža je to žuta, kod Džesike Džouns plava, a u slučaju Kažnjavača naravno - crna.


Serija se takođe bavi ozbiljnim životnim temama, kao što su problemi na koje vojnici nailaze kada probaju da se integrišu nazad u društvo, postojanjem zavera u organizacijama kao što su CIA i Državna bezbednost i naravno za Amerikance vrlo aktuelnim pitanjem kontrole nad nabavkom oružja, oko čega se već decenijama unazad vodi žučna debata, koja se iznova rasplamsa svaki put kada se dogodi neko masovno ubistvo. Jedan od glavnih argumenata onih koji se u Americi bune protiv uvođenja zabrane oružja je taj da se neće moći braniti u slučaju da vlast postane tiranska. Koliko god se danas činilo da je ovo striktno američki problem, to nije uvek bilo tako. Naime, čak i u Srbiji je došlo do podizanja pobune (Timočka buna) kada je vlast pod vođstvom kralja Milana Obrenovića, a u strahu od narodnog nezadovoljstva, pokušala da narodu oduzme oružje koje su držali po kućama. Kasnije je žena jednog od ljudi koji su poginuli u buni izvršila neuspešan pokušaj atentata na kralja u Sabornoj crkvi.


Evo kako je Stiven Grant, jedan od pisaca stripa, opisao filozofiju Kesla kao strip junaka: ''Hajdeger, koji je dalje razvio Kirkegorovu filozofiju, još je bliži adekvatnom opisu Kažnjavača: 'Pošto se nikada ne možemo ponadati da ćemo razumeti zašto smo ovde, ako uopšte ima nešto da se razume, pojedinac treba da izabere cilj i svojski stremi ka njemu, uprkos sigurnoj smrti i besmislenosti postupanja.' To je svakako Kažnjavač onako kako sam ga ja zamislio: čovek koji zna da će umreti i koji zna da njegovi postupci neće ništa značiti kada se sagleda šira slika, ali koji sledi svoj put zato što je to ono što je izabrao.'' Činjenica da se Grant poziva na Hajdegera koji je jedan od najpoznatijih filozofa koji su sarađivali sa nacistima, a sve povodom strip junaka koji savršeno definiše stav prema životu modernog američkog vojnika, svakako je veoma indikativna i nimalo slučajna. Kao što Kesl u seriji kaže jednom svom kolegi - kada se otklone tipični motivi koje vojnici navode, kao što su ljubav prema otadžbini i zastavi, čast i porodica, preostaje sumorna istina - u vojsku se prijavljuju jer žele da se bore i ubijaju.


U nekoliko alternativnih verzija priče o Kažnjavaču on pobije sve živo - u jednoj su to svi ostali super-heroji, a u drugoj svi preostali pripadnici ljudske rase nakon globalne nuklearne katastrofe. Poslednja stvar koju potom uradi je izvršavanje samoubistva, čime okončava ljudski krug nasilja na ovoj planeti, budući da je u tom trenutku jedini preostali čovek. Da li će se nešto slično dogoditi u drugoj sezoni serije, ostaje nam da vidimo ali samo je jedno sigurno - čeka nas još nasilja, nihilizma i crnila.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Gradovi i himere Jovana Dučića

Babunska jeres

Najveći srpski mučenik dvadesetog veka