Princip Talosa

The Talos Principle je video igra hrvatskog razvojnog tima Croteam koji je odranije poznat po akcionoj igri Serious Sam. Dok se najpoznatija srpska kompanija koja pravi video igre, Nordeus, bavi razvojem naslova za mobilne telefone i Fejsbuk i izbacuje derivativne tvorevine kao što je Football Manager, naša katolička braća iz Hrvatske su uspela da naprave sjajnu igru za Windows u kojoj je akcenat na rešavanju logičkih zagonetaka a narativ obiluje referencama na istoriju filozofije, religije i uopšte ljudske kulture kroz vekove.


U grčkoj mitologiji Talos je bio gigantska mašina od bronze stvorena da brani Evropu, majku kritskog kralja Minoja. Na jednom od sačuvanih srebrnih novčića prikazan je sa krilima anđela. U samom naslovu igre odmah se dakle pravi aluzija na mašinu koja je stvorena zarad neke svrhe. Igra počinje u prelepom grčkom vrtu gde igrač dobija kontrolu nad stvorenjem koje izgleda kao robot ali koje je sposobno za nezavisno razmišljanje i donošenje sudova. Prva stvar koju čujemo je obraćanje nevidljivog glasa koji se predstavi kao Elohim (hebrejska reč za Boga) i kaže nam da nas je on stvorio kako bismo mogli da steknemo večni život ako ga budemo sledili. Za to je potrebno da rešimo sve zagonetke koje su pred nama i sakupimo sigile (koje su oblika figura u Tetrisu) kako bismo otvorili sva vrata na našem putu.


Zagonetke se rešavaju u posebnim arenama i svaki zadatak ima posebno ime u zavisnosti od svog tipa. U nekima od njih je potrebno izbeći smrtonosne mine korišćenjem posebnih sprava za ometanje, u drugim treba napraviti putanju za laser od izvora svetlosti do odredišta, uz izbegavanje prepreka koje bi blokirale laserski zrak. Svaka zagonetka zahteva određena sredstva za njeno rešenje a neka od pomagala se progresivno otključavaju. Problemi često zahtevaju apstraktno razmišljanje i vizuelizaciju rešenja, i vremenom postaju sve teži i komplikovaniji.


Ono što pruža posebnu čar prilikom igranja je naracija do koje igrač ima pristup upotrebom kompjuterskih terminala. Parče informacije ovde, drugo parče na drugom mestu, polako saznajemo da je ceo poligon delo fiktivnog Instituta za primenjenu noematiku i da se igra dešava u dalekoj budućnosti kada je ljudska rasa već prestala da postoji, pretpostavlja se zbog neke kataklizme. Cilj instituta je sakupljanje celokupnog ljudskog znanja kroz istoriju i njegovo pohranjivanje u kompjuterska skladišta memorije.


Pred igračem je izbor, da sledi Elohima, koji obećava večni život, ili da prekrši njegovu zabranu i ode na vrh zlokobne kule kako bi saznao istinu. Jasna je paralela sa biblijskom pričom o Adamu i Evi i jedenju voćke sa Drveta Znanja. Pominju se i druge varijante iste priče, naime o sticanju znanja koje je rezervisano samo za bogove prolaskom kroz niz iskušenja, kao u priči o Atini u vrtu Hesperida ili staroegipatskom mitu o Ozirisu.


Još jedna od stvari o kojima se raspravlja je vekovima staro pitanje o slobodi volje. Da li postoji slobodna volja ili je sve predeterminisano? Postoji li svest i šta je tačno ona? O tim pitanjima igrač raspravlja sa anonimnim sagovornikom sa druge strane monitora i on postavlja nezgodna pitanja i dovodi nas u logičke protivrečnosti. Može se reći da je on proponent danas vrlo aktuelnog stila razmišljanja koji bih ja nazvao scijentistički redukcionizam. Njega karakteriše učenje po kojem su svest i sloboda volje najobičnija iluzija u mozgu, čiji su procesi zapravo potpuno određeni hemijskim interakcijama.



Princip Talosa je vrlo inteligentno napravljena igra. Ona je delom čedo ljubavi ali je očigledna i svesna upotreba nekih motiva koji su danas na Zapadu vrlo popularni pa samim tim treba da doprinesu popularnosti igre i njenoj boljoj prodaji. Prvenstveno je to akcenat na tzv. problem-solving-u, dakle rešavanju problema koje je jedna od mantri današnje tehnokratske civilizacije. Načitanost i obrazovanost, sve je to lepo i krasno, ali možete li vi da rešite probleme, odnosno da postignete konkretna rešenja? Akcenat je dakle na pragmatizmu u kojem nema mnogo mesta za preispitivanje samih problema ili onih koji su ih pred nas postavili.


Ipak, može se reći da je igra lepo iskombinovala pragmatizam i metafiziku, time otvorivši vrata za razmišljanje o pitanjima koja današnji čovek retko razmatra. Sveden na jedinicu proizvodnje u profesionalnom smislu a u slobodno vreme sledbenik lagane zabave i uživanja, njemu su pitanja koja se u igri postavljaju u načelu smešna i deluju kao gubljenje vremena. To jest, dok se ne predstave u odgovarajućoj ambalaži, a to pakovanje, ta folija, danas su u sve većoj meri video igre. Gledano iz tog ugla, značaj Principa Talosa je očigledan.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Dead or Alive: gole ženske i lažni kung fu

Šta ne sme čovek kada ima vlast

Babunska jeres